Thursday, August 26, 2010

Manusia berubah..

Banyak orang kata hidup ni macam roda. Kejap naek kejap turun. Kadang2 kita rasa suma benda yang kita buat senang, kadang2 kita rasa susah sangat macam dah takdak cara setel. Sama la gak macam diri kita, bila kita rasa susah, kita selalu pikir, apa yang tak kena ngan diri aku ni yang buat aku ada masalah ni. Pastu mula la kita rasa macam nak ubah diri kita supaya dapat setelkan masalah tu walaupun benda tu tak kena ngan jiwa kita.
Manusia ni kena berubah bila dia rasa nak berubah and dia dah redy nak berubah. Jangan la paksa2 diri plak. Kalau dah agak2 takleh nak tukar stail idop tu, biar la dulu. Tapi fitrah manusia ni sebenarnya nak ke arah yang baek. Kalau kita nak berubah jadi baek, go ahead. Sangat2 digalakkan. Cuma kita kena la tau level kita sampai mana. Jangan dari sorang kaki rock, tiba2 rasa nak jadi alim cam alim ulamak. Tak kena la ngan level kita time tu. Timing sangat penting la kan. Step by step. Takkan lari ah target kita tu kalau kita betol2 ikhlas. Kan? Ada orang plak dah elok2 baek, nak jadi jahat plak. Adui.. Macam2.. Bersyukur la Tuhan dah bukak ati tu. But who are we to judge someone else btol tak? Yang penting diri kita dulu. Well, not to forget aku pun kena la berusaha jadi lagi baek kan. Hee..
Kadang2 aku ni suka tiru orang laen. Sebab apa? Sebab aku pun nak improve diri aku gak. Tapi ni bukan bemaksud aku nak jadi cam orang tu. Cuma aku nak rasa macam mana orang tu rasa. Tu ja. Haha. Maybe orang yang kenal aku tau kot apa yang aku cuba nak cakap ni. Kalau tak paham buat2 je paham. Haha. SO nak cakap kat sini, jangan la hipokrit kat diri sendiri. Buat la apa yang korang rasa korang mampu. Jangan paksa diri korang. Nanti bila tak mampu, mula la tehegeh2 nak patah balik ke diri asal korang. Kan ke malu? Punya la heboh kat orang kata aku nak berubah jadi camni2 camtu2.. Tapi bila dah try nak buat, tak mampu pulak, mula la rasa nyesal sebab tak kena ngan jiwa. Pastu lama2 jadi la cam dulu balik.. Haha. Aku kata kat diri sendiri ni sebab banyak kali dah aku macam ni. Tapi aku tak nak la kan terus idop dalam pura2 ni. Just try to be yourself. There's no one you'er than you are. Kalau tak paham, pandai2 la korang cari maksud dia. Haha.

Dah la aku membebel takat ni. Aku pun dah ngantuk da.. Malas aku nak tulis dalam english sangat sebab tak kena ngan jiwa aku. Hehe. Bukan tak kena tapi aku malas nak translate ayat2 bm suma ke bi. Aku ni fail sket bab2 translate ni. Ok la. Lama tak update blog. Ni pun aku sedar lepas kawan aku Olivia soh aku update. Haha. Thanks Oli. Tidur dulu la. Oyasumi~

No comments: