Thursday, September 16, 2010

Spesel ntok orang yg nak diet..haha

OK...Post kali ni adalah khas untuk orang yang nak diet atau pun nak makan banyak but in da same time dia nak diet.. Hehe.. Kira ni adalah healthy diet la.. Pemakanan yang sihat.. Sebab aku pun ska makan jajan (makanan rapu)..Sebab tu badan tak nek2..Hampeh tol..Haha.

1. Banyak makan buah
Well, aku baru pas makan buah oren. Hehe. Banyak makan buah. This is very crucial. Sebab buah ni banyak vitamin C. Tambah2 buah oren. Ada orang cakap kalau nak makan buah ni better makan before meal. Tu wallahualam aku taktau reason dia apa. Maybe sebab makan buah dulu ntok cleanse kita punya dalam perot supaya dapat hadam nasik pastu dengan elok. Kalau korang taktau maybe korang leh google or tanya mana2 pakar makanan. Tapi yang penting, buah memang sangat baik la untuk badan. Makan banyak2. Baru sihat. Hehe


2. Makan banyak sayur
Yang ni slalu orang nak avoid. Pehal ntah. Haha. Maybe sayur tu takdak rasa pa. Tu yang depa xmau makan tu. Aku dulu pun camtu gak. Aku nampak sayur je dalam makanan aku, aku tolak tepi. Sampai mak aku sound aku. Haha. Dulu memang aku boleh dikatakan vegetaphobia (yang betol term dia lachnaphobia). Samala cam adik aku. Tapi bila dah besar sket. Baru aku tau kepentingan makan sayur ni. Sayur ni ada benda pa ntah yang sistem penghadaman kita takleh cerna. So, bila perot takleh cerna, otomatik la dia akan kuar sebagai 'tuttt' kan? Haha. Korang suma bijak pandai, belajar sains, mestila tau benda simple camni. SO, bagi orang yang jenis makan banyak tu, but in da same time dia nak kurus, cuba makan nasik tu ngan sayur. Nanti bila nak 'tuttt', makanan2 yang korang makan tadi akan kuar la dengan sayur2 yang takleh dicerna tu. Kih3.


3. Makan ikan, telur, kacang and tofu
Well, ni pun penting sebab depa ni sumber protein. Protein penting untuk pembinaan otot2 badan and tisu. Correct me if I'm wrong Doc! Haha. Jangan riso, benda2 ni tak banyak lemak yang boleh buat korang gemuk. Laen la kalau korang makan benda2 ni non stop, pastu tak 'tuttt' dalam sebulan. Konfem la badan korang jadi cam belon. Haha. Bagi aku, aku memang suka ikan. Aku pun taktau kenapa orang tak suka ikan. Aku hantam je makan suma. Kisah pa. Nanti kuar balik. Haha. Tapi key point dia kat sini, makan la makanan yang sumber protein dia banyak. Jangan makan yang lemak banyak plak. Cinta kolestrol la jawabnya. Hee.


4. Makan roti, cereal, nasik, pasta, atau mee
Ok. As we know, makanan2 ni plak adalah sumber karbohidrat. Karbohidrat tu bagi tenaga kat badan korang. Tapi makan tu kena balance la k. Pagi2 tu kalau boleh makan la 2-3 keping roti. Jangan lupa minum susu. Bagi yang nak diet, amek la low fat milk ataupun skim milk. Leh bagi kalsium untuk gigi ngan tulang korang. Baru la nanti tua2 tak jadi tua kerepot. Haha. Lagi satu, pas makan nasik tu, janganla bantai pi tidoq plak. Tambah2 nampak bantal busuk dia tu, trus pelok and wat taik mata berjam-jam. Haha. Kalau camtu lupakan niat anda untuk diet. Anda bleh apply untuk jadi ahli sumo plak pasni. Sebab makanan yang kita makan tadi adalah sumber karbohidrat. SO, kalau kita tido lepas makan benda tu, tenaga tadi membazir je la. Dia pun mula la jadi lemak2 yang melekat kat badan korang sebab kita tak guna dia. Once again, Doc, please correct me if I wrong! Haha.


5. Makan susu, yoghurt atau keju
Macam aku cakap tadi. Makanan2 ni penting untuk sumber kalsium. As for me, aku suka minum susu full cream. Sebab dia lemak berkrimmmmm~Haha. Ikot la. Aku amek full cream sebab badan aku cekeding. Aku nak berisi sket, sebab tu aku amek yang berlemak. Tapi lemak yang sihat la (Ada sihat ngan tak sihat ke??) Haha. Apa beza lemak ngan kolestrol? Tu aku taktau. Malas nak research. Korang cari sendiri la ea? Yoghurt pun bagus. But aku tak suka sangat sebab dia masam. Ada orang cakap masam tu tak bagus untuk ingatan kita. Wallahualam. Tapi aku memang tak suka masam2 sangat. Tapi tomyam aku suka. Hee.. Cheese~I like cheese. Sebab sangat sedap and menggemukkan. Kah2. Untuk aku ok la. Tapi untuk korang yang nak kurus tu, lupakan la. Nak makan leh, tapi jangan banyak2. Haha.


Ok. Takat tu je aku jadi pakar pemakanan. Satgi terbagi salah info badan korang jadi laen plak. Asal nak kurus tiba2 jadi obes kan. Jangan salahkan aku ye kalau jadi camtu. Hehe. Oh jangan lupa untuk exercise sekali. Jangan tau makan je, tapi tak exercise. Cari penyakit la tu. Exercise tu ada gak cara2 dia. Nanti la aku post laen.

p/s: Walaupun aku pun kadang2 exercise. Haha

2 comments:

Tasya Amir Haiqal said...

Along tok sah diet lah.
Maintain aje. Tak pun, makan
lebih sikit bagi berisi.

Amri said...

tak2..ni mmg bkn ntok ami,,ni ntok org nk diet la..skang ni mmg ami mkn bnyk pn..haha